A tegnap posztban említett SCADA Strangelove kutatócsapat tagjai a 32C3-on tartott előadásukban a vasúti közlekedésben használt ipari rendszerek biztonságával kapcsolatos vizsgálataik eredményeiről számoltak be.
A modern vasúti közlekedés számos ponton épít a digitális rendszerekre, sok más egyéb mellett ilyen rendszerek vezérlik a vonatok különböző funkcióit (sok egyéb mellett utastér jelzőberendezéseit, a vonatok irányító rendszereit és az utastájékoztató rendszert is). Számítógépekkel történik a vasúti pályán és az állomásokon használt biztosító berendezések (computer-based interlocking, CBI) vezérlése, a központi forgalomirányítás és a vasúti átjárók vezérlése, valamint a váltókat is ilyen rendszerek felügyelik és irányítják, de a mozdonyokról sem hiányzik a digitális technológia (egy modern mozdony, pl. egy Trax teljes újraindítása akár 5 percig is tarthat!).
A SCADA Strangelove kutatói az elmúlt három évben az ENISA-val és több, meg nem nevezett vasúttársasággal dolgoztak együtt a vasúti közlekedésben használt rendszerek biztonsági vizsgálata során és számos hibát fedeztek fel a biztosítóberendezésekben és vonatvezérlő rendszerekben. Tapasztalataik szerint ezekbe a rendszerekbe nem nehéz betörni, azonban a feladat az egyedi vasútautomatizálási rendszerek ismeretét és egy, a támadók rendelkezésére álló tesztkörnyezet meglétét igényli.
Bár a kutatók szerint a vasúti rendszerek publikusan nem elérhetőek, azért érdekes lenne látni egy statisztikát arról, hogy hány vasúti irányítórendszer van összekötve a vállalati hálózattal, aminek egyes elemei már elérhetőek az Internet irányából?
A C3-on elhangzott előadás prezentációja elérhető a Slideshare-en, további részletek pedig a különböző szakmai oldalak összefoglalóiban találhatóak.