Ipari és folyamatirányítási informatikai rendszerek biztonságáról magyarul.

ICS Cyber Security blog

ICS Cyber Security blog

Halottak-e a SCADA rendszerek?

2023. december 02. - icscybersec

Még nyáron találkoztam ezzel a cikkel, aminek szerzője, egy Stefan Reuther nevű kolléga, aki a COPA-DATA, nevű, Salzburg-i szoftverfejlesztő cég munkatársa értekezik arról, hogy vajon halottak-e a SCADA rendszerek? A nyilvánvalóan provokatív (és clickbait - végül is bejött, én is rákattintottam) céllal választott cím (eredetiben: SCADA Is Dead, Or Is It?) nem túlzás, ha már a cikk második bekezdésében megjelenik az az állítás, hogy a SCADA rendszerek, ahogy korábban ismertük őket, már a múltté, mert a hagyományos folyamatvezérlő rendszer-piramos összeomlott és az IT-OT konvergencia már mindent megváltoztatott, itt vannak a következő generációs megoldások és ez a fejlett gyártás-vezérléshez vezető út.

A cikk további részében a szerző végigveszi, hogy a nyílt rendszer-arhitektúrák, az IT-OT konvergencia, a SCADA rendszerek szerepe az Ipar 4.0-ban hogyan és miért igénylik azt, hogy a SCADA rendszerek megváltozzanak.

Amikor először megtaláltam ezt a cikket és elolvastam, az első benyomásom az volt, hogy ez simán hülyeség. Aztán eltettem a hivatkozást és amikor nekiálltam megírni ezt a posztot, újra végigolvastam és amikor már azon gondolkodtam, hogyan lesz ebből bejegyzés a blogon, rájöttem, mi lehet az az alapvető különbség, ami miatt a cikk írója és én ennyire eltérően látjuk a SCADA-k jelenével és jövőjével kapcsolatos kérdéseket? Ennek pedig azt hiszem, az lehet a legfontosabb oka, hogy nagyon különböző iparágakban tevékenykedünk. Nekem nincs tapasztalatom a gyártásautomatizálási rendszerekkel és erős a feltételezésem, hogy Stefan Reuther-nek pedig főleg ilyen téren vannak OT tapasztalatai.

Szóval ha azt nézem, hogy a SCADA rendszerek számos más iparágban (villamosenergia, olaj és gáz, stb.) is nélkülözhetetlenek, viszont ezekben az iparágak egészen más körülmények és követelmények között tervezik, építik, üzemeltetik és használják. Ha pedig kiterjesztjük a kérdés vizsgálatát a gyártásautomatizálási területen túlra, akkor már sokkal kevésbé lesz egyértelmű, hogy mennyire van vagy nincs alternatívája az új generációs SCADA rendszereknek. Ugyanígy érdemes azt a kérdést is vizsgálni, hogy mennyire lehet működőképes a jelenben és a jövőben egy egy vagy két-három gyártó eszközeiből felépülő SCADA rendszer illetve egy olyan SCADA rendszer, amiben nincs vagy csak elég kis arányban vannak IIoT komponensek.

Összességében, ha nem csak egy iparág igényei alapján vizsgáljuk a kérdést, én továbbra is azt mondanám, hogy a SCADA rendszerek nem halottak, még csak a generációváltásuk sem elkerülhetetlen.

A bejegyzés trackback címe:

https://icscybersec.blog.hu/api/trackback/id/tr1418187265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása